dinsdag 25 maart 2008

Da fatanga torop (het is hier te warm)

Dag iedereen, hier alweer wat nieuws vanuit het warme Gambia:

Dinsdag, woensdag en donderdag niet zoveel speciaals gedaan. Naar de tailor geweest om onze maten op te meten voor onze kleren, naar de markt geweest om stof te kopen.

Donderdag was voor mij wel een toffe dag want ik heb Katherine gevraagd om mijn haar te doen: ik had twee pakken extensions gekocht en hier zijn ze supergoed in het vlechten van haar dus liet ik mij maar lange vlechten indoen. En ik moet zeggen, het resultaat mag gezien worden! foto's volgen nog!

Vrijdag dan was het weer tijd om een traditie bij te wonen:
goede vrijdag. Hier maakt iedereen die het wilt 'naan bouru', dit is een mengsel van gemalen rijst, baobab, suiker en soms kokos. Nogal zwaar en ik vind het ook niet zo lekker. Dan gaan ze dat naar al hun vrienden gaan uitdelen. Vandaag gingen we dus opnieuw naar Seckah en haar familie om daar goede vrijdag bij te wonen. We zagen trouwens eindelijk haar zus en de toekomstige man die hier nu aangekomen zijn.

Zaterdag ook een primeur: pannekoeken!! Eva en ik hadden het recept gevraagd aan Eva haar mama en dan zijn we de inkopen gaan doen. Ik moet zeggen: zonder weegschaal, klopper, mixer en deftige pan is het helemaal niet gemakkelijk! We hebben geklopt tot onze armen pijn deden. maar, de pannekoeken waren heerlijk! We zijn er dan wat gaan uitdelen aan onze schaarse vrienden in de straat! Ook Antie Fatima wist ze te pruimen! pannekoeken zoals wij ze eten kennen ze hier helemaal niet!

Zondag dan het langverwachte Pasen! We stonden vroeg genoeg op zodat we zeker op tijd waren om mee te gaan naar de mis maar tot onze verbazing ging ons gezin helemaal niet! Nuja, we waren er niet rouwig om. Maar ik heb nog nooit zo"n eenzame pasen gehad als hier... er kwam geen familie, we gingen niet naar familie, het was gewoon ons vijven. Uit pure verveling hebben we dan maar naar de titanic gekeken.

's avonds waren we uitgenodigd op een house-party van een vriend van Patrick. Ik was al helemaal in mijn nopjes om nog eens een feestje te kunnen doen maar al gauw bleek (en eigenlijk hadi k het wel kunnen denken) dat hun manier van feesten hier niet overeenkomt met de onze: zitten en praten, zelfs niets drinken en wachten tot iemand je een beker geeft, er was wel bbq maar je kreeg drie stukjes met wat ajuinen die veel te pikant waren. Nuja, nieuwe ervaringen...

Gisteren dan was het paasmaandag en dit wordt ook niet zomaar gepasseerd. Elk jaar is er op het strand in banjul een vlieger festival. Mensen komen met hun vliegers, er is vanalles om te eten en te drinken, er is muziek en er wordt gedanst. Lekker gezellig.

Vandaag dan was werkelijk een topdag:
We stonden vroeg op om te werken aan de gambia koffer. Na 3u goed dorowerken hadden we er wel genoeg van en zijn we vertrokken naar de bank om eindelijk alles te regelen. Vandaag hebben we eindelijk onze kaart gehad. Dan werden we opgebeld door Ousman met de mededeling dat de container eindelijk aangekomen is. We kunnen nu dus ons materiaal gebruiken om in de komende twee weken toffe lessen aan de kinderen te geven.
Enkele dagen geleden ontmoetten we een man die in het Atlantic hotel werkt. Hij vertelde ons dat we daar altijd mogen gaan zwemmen omdat alle blanke mensen hier toch in dat hotel zitten dus ze zouden ons niet vragen of we wel gasten van het hotel zijn. Dus waagden we onze kans en gingen we gaan zwemmen in het zwembad. Zalig was dat, eventjes de toerist uithangen. Wel was het eventjes spannend toen we een drankje wilden halen aan de bar en we niet konden betalen met geld maar enkel op het kamernummer, gelukkig hebben we het eerst gevraagd! Dit uitstapje zal zich zeker nog herhalen!

Ziezo, dit was het alweer... tot de volgende!!

zoenen

Adama en Awa

1 opmerking:

Anoniem zei

Haha heerlijk, ik wou dat ik ook in dat zwembad kon zwemmen, alhoewel ik de sneeuw in Nederland ook wel leuk vind(of "vond" beter, want de sneeuw is nu al weg).
Geniet van jullie laatste weken en ik ben al super benieuwd naar de verhalen die jullie mij zullen vertellen. We hebben waarschijnlijk meer dan een middag nodig om bij te praten. Ik kijk al uit naar het moment dat we elkaar zien en zullen vertellen over onze buitenlandse ervaringen.
groetjes Ilse

Woodpecker en de Bosbesjes

Woodpecker en de Bosbesjes
Onze eerste benefietconcertje in de Lokkedize: geslaagd! Merci iedereen! Voor meer foto's: kijk op www.myspace.be/banjulbabes

Gambiance 27/10/07:

Gambiance 27/10/07:
Stand van de gambiakoffer.